Konsten att nå ut

Flyer18aug low

Stöd och kontakter

För en fri grupp inom teater är ett av de stora problemen att nå ut till sin publik. Många kan vara intresserade av att se en viss föreställning, men de nås inte av information om att den finns.

Genom det stöd som produktionen fått av Dunkers Kulturhus, Helsingborgs Kulturnämnd, Svensk-Danska Kulturfonden och Sparbanksstiftelsen Gripen (Sparbanken Öresund) har Kulturföreningen Kustliv och producenten Comedie Compagniet ändå möjlighet att nå ut.

Ljus baksida kopiera low

Vi vet genom möten med olika människor att det finns ett stort intresse av att få veta mer om vad som egentligen hände i oktober 1943 här längs kusten – och varför.

Ett exempel: Från att kategoriskt sagt nej till att släppa in judiska flyktingar under hela 30-talet, tvärvände den svenska regeringen i september 1943 och sa ”välkomna” till alla danska judar. Det gjorde flykten möjlig. Judar i Tyskland samt i Polen och andra ockuperade länder hade ingenstans att ta vägen, ingen ville ta emot dem. Klara paralleller kan dras till dagens situation i Syrien, vart ska flyktingarna ta vägen? Vem vill och kan ta emot dem?

Den A5-flyer som syns ovan är skapad av Carl E Blomberg och de som önskar exemplar för distribution kan beställa genom info@oktober43.se. Den kommer även att finnas i såväl större som mindre format. På baksidan information om speldagar och biljetter.

Vid en informationsträff på Dunkers Kulturhus för VIP-besökare den 29 augusti drog jag på mig 40-talsmundering främst genom rocken Junex Civilfront.  En garanterat varm sak genom att den har insytt vattentätt foder av vaxduk.

bild vip 10


Posted

in

by